Translate

lördag 19 januari 2013

Jonna goes UK-style. (vuxengrejer, med tillhörande poäng)


I veckan var jag till arbetsförmedlingen och skulle fixa mitt national insurance number ( ja, jag vet, det skulle jag gjort för 2 år sen, men det gick i och för sig inte då för jag hade ingen adress). 
Jag hade en intervju och intervjuaren skulle fråga mig massa frågor om mitt företag. Han frågade massa vanligt frågor och sen frågade han "jobbar du nu?"
-Ja, svarar jag. 
"Det är ju lättare om du INTE jobbar just nu, är du säääääker på att du jobbar nu?"
Ja, alltså, jag vet inte hur jag INTE skulle kunna säga att jag jobbar nu, svarar jag. 
"Jo, för att annars måste jag ställa jättemånga extra frågor…. men du är alltså säker på att du jobbar nu?"
Ja, jag jobbar nu…. tror inte att jag kan ljuga om det, säger jag. 
"Alltså jag tror inte att dom kommer kolla upp det ändå…men ok, vi gör som du vill"

Haha… vilken listig liten räv. Så skön! 
Det slutade i alla fall med att vi gick igenom dom där extra frågorna. Det var ganska kul faktiskt…. det var frågor som "vad behöver du för att driva ditt företag?"…. Jag ba… öh, ja jag vet inte, ett trumset? och trumstockar såklart... jepp. 

Efter intervjun passade jag på att gå till banken och öppna ett konto(det är väl också på tiden då jag bara har mitt svenska kontokort, onödigt ju). 
Jag träffade en kvinna som hjälpte mig med det. 
När hon fick reda på att jag spelade i Glasvegas så "gjorde det hennes dag". Hon skulle säga till sin dotter om att hon hade faktiskt haft en cool person inne på hennes kontor idag. 
Äsch, sluuuuuuuuuta….(eller fortsätt, hur cool tycker du att jag är?).

Det roliga med den här kvinnan är att hon är en sån som kallar en för "darling","pet" och "hen" och såna grejer direkt när man träffas…. Sånt händer ju inte i Sverige. 
Det som också hänger med är att när man använder dessa ord så mycket så måste det ju även balanseras upp med motsatsen. 
Så ibland blir jag bara lite förvånad när allt vänder och hon kallar någon för "arsehole" så lättvindigt också. Det var tur att det inte var mig hon kallade arsehole… jag var nöjd med darling måste jag säga. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Ibland vill jag dela med mig av saker som händer i mitt liv, då skriver jag det här. Det kommer bara vara jätteintressanta inlägg. Så välkomna till min super-blogg.