Translate

fredag 9 november 2012

"Han spelar vilken låt som helst, så länge det är ABBA."


När jag befinner mig i Glasgow och berättar för någon att jag är från Sverige så är det ofta liknande reaktioner jag får till svar.
Det alla gör är att dom säger det första som kommer upp när dom bläddrar igenom hjärnans hårddisk när dom hör ordet "Sweden"… 

Ofta är det första jag hör då "volvo", "saab" eller "Ikea". Och jag svarar snällt ja, det har du alldeles rätt i, det är svenskt, precis som jag! Häftigt! 

Den sista klassikern är ABBA såklart. "Ahh, your from Sweden... ABBA" Ofta behöver dom inte säga så mycket mer än just ABBA... sen är samtalet igång. 
Undra vad man i Sverige skulle säga om någon sa "I`m from Scotland"... skulle vi då svara 
" Ahh, you´re from Scotland... Haggis" ? 

Ibland glömmer jag bort hur stora ABBA var världen över, sjuuuukt stort band! 
Jag har nog lyssnat mer på ABBA sen jag började i bandet än jag gjorde när jag bodde i Sverige. 
Det är en stor hit hos James, Paul och Rab. 
Det är inte sällan vi drar igång "dancing queen" eller någon annan hit inför ett gig, just innan vi ska gå på scenen. Om det inte är ABBA så är det ju såklart "Eye of the tiger", klassiker. Den funkar både om man ska kasta spjut eller spela rock n roll, testa om ni inte redan gjort det. 

Jag brukar som sagt gå på ett bluesjam ibland, och där får man spela blues, wohoo. 
Men på tal om Sweden så är det lite av en klassiker att när dom bjuder upp mig att spela så säger dom nått i stil med "This is Jonna, all the way from Sweden, she was in ABBA"… alternativt att när jag är på väg upp till trumsetet så drar gitarristen igång lite bakgrundslir, han spelar vilken låt som helst, så länge det är ABBA. 
Jag tycker ändå att det är en fin gest.. ABBA, Ikea, Volvo och Saab är ju faktiskt ytterst fenomenala grejer. Plus att världens bästa lösviktsgodis kommer från Sverige. Gööööött! Imorrn är det lördag!!! Trevlig helg vettja!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Ibland vill jag dela med mig av saker som händer i mitt liv, då skriver jag det här. Det kommer bara vara jätteintressanta inlägg. Så välkomna till min super-blogg.