Translate

lördag 6 oktober 2012

"Ola, du e söt"

Svenska för nybörjare med Mike Higgins.

Två goda vänner, Moa och Lizzy kom och hälsade på oss igår kväll. Vi satt och drack te och åt godis hela kvällen. Asnajs! Dom började fråga James om han kunde prata svenska. Han började då stolt visa upp att han faktiskt kan alla färger på svenska. 
Jag kom att tänka på förra sommaren då han kom och hälsade på uppe i Boden för första gången. Han skulle imponera på min pappa som kom och hämtade oss på flygplatsen. Han ville visa att han faktiskt kunde lite svenska. 

Bland dom första grejerna jag lärde James på svenska var såklart att säga komplimanger till mig, såsom "du e asbra" och "du e söt" och såna grejer. (För övrigt var nästa grej att jag lärde honom "jag vill ju va som du" hela första versen på djungelboken låten, vilket är ganska komiskt i sig.)

Hur som helst så hade han full koll på hur man sa att någon var asbra/söt på svenska. 
Så han tänkte att det kommer gå hem om han sa till min far "Ola, du e asbra"…. men i denna stund hade han helt och håller blandat ihop dom två uttrycket så istället säger han "Ola, du e söt"… Min pappa började asgarva i bilen och sa tack. 
James hade ingen aning om varför vi skrattade så mycket… Så jag var ju tvungen att berätta för han att han hade blandat ihop det lite. Men egentligen så var det ju inte så konstigt, för min pappa är söt, det var bara komiskt eftersom vi båda visste att det bara var lite förvirring i språket. 

Det är inte lätt med nya språk alla gånger, själv har jag sagt till Paul i bandet att jag inte hade en aning om vad en hamburgare(burger) var, för han sa det med sån bred dialekt när jag precis flyttat dit. 
Det lät som att han sa "baddge" hela tiden… tills han gjorde det övertydligt genom att säga "tjiisbaddge" (cheeseburger). Då trillade polletten ner och jag sa att jo, jag har faktiskt hört talas om hamburgare förut, det är lugnt, eveything´s cool, nothing to see here… yes. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Ibland vill jag dela med mig av saker som händer i mitt liv, då skriver jag det här. Det kommer bara vara jätteintressanta inlägg. Så välkomna till min super-blogg.