Translate

torsdag 11 oktober 2012

Norrbotten och snögubbar.

Som ni kan se på bilden så har vi slängt oss
framför lampan så det lyser upp
på den fina snögubben.

Det känns ju som att det är riktigt mörkt ute redan nu, i oktober. Jag gick in och kollade solens upp och ner gång i Boden, för det kändes så deppigt med mörkret. Vi har ungefär en 10.5 timmars dag idag.  

Sen bläddrade jag fram till december. Så började jag asgarva direkt när jag såg att den 22 december är solen uppe 3 timmar… från 10-13 på dan. Jag bara yes asså!! 

Det är tur man får typ vara inne och käka knäck då, och kanske spela risk, och dricka julmust och bygga snögubbar. 
Men om man ska bygga snögubbar efter två på dagen(då det alltså börjar bli mörkt) så är det en fördel om man, som på vår gård, har en sån där utomhus- lampa som tänds när man rör sig framför den.
Och det är också bra om man minst är två personer när man gör snögubben, 
så att den ena kan rulla ihop snön till bollar och den andra kan hela tiden slänga/röra sig framför lampan så att den aktiveras och lyser upp i snön så att den som rullar ihop snön kan se vad den gör. 
Alternativt till snögubbe kan man ju även göra en sån där snö-ängel. Då går det bra att bara vara en(fast det är alltid kul med sällskap) och då lägger man sig helt enkelt i snön, gör ängeln, och sen springer framför lampan så att den lyser upp så man kan skåda mästerverket man just gjort. 
Ja, norrbotten är bra på alla sätt och vis!!

2 kommentarer:

  1. Fortsätt med bloggandet, du är ju en hejjare på att uttrycka dig i ord. en liten oanad talang kanske? eller du kanske alltid har vetat? jag tycker ialf du är grym på det :)

    SvaraRadera
  2. tack vad snällt! Det var kul att höra att du gillare ju!/J

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto
Ibland vill jag dela med mig av saker som händer i mitt liv, då skriver jag det här. Det kommer bara vara jätteintressanta inlägg. Så välkomna till min super-blogg.