Translate

lördag 22 december 2012

"Man blir så mätt på julöl, det är ju inte värt det..."

Ja, idag trotsade jag och Jonas kylan och drog in till Boden city för varsitt spontaninköp på H-M och en fika. Vi gick även in på systembolaget 15 minuter innan stängning och jag har aldrig sett en kortare(läs längre) kö. 

Det var ganska fascinerande måste jag säga. Vi tänkte att vi bara skulle skita i alkoholen i år just på grund av kön…. men sen kom vi på att naaej. 
Vi köper alkohol i år igen, det kan bli kul. 
Nästa gång man kan köpa alkohol igen är ju faktiskt på onsdag, om 4 dagar. 

Alla personer som läser det här som inte bor i Sverige sitter säkert och hånskrattar och säger att "vi kan nämligen köpa alkohol vilken dag vi vill, i vilken liten butik som helst när som helst(fram till 22-tiden i alla fall)." 

Men som jag brukar säga, i Sverige planerar vi noga våra fyllor(läs alkoholkonsumtion) och vi bunkrar upp så att det alltid finns. 

Alla mina skotska vänner brukar påpeka hur dyrt det är på puben i Sverige och "där man kan ju inte bo, för det är för dyrt att gå på puben". 

Men jag säger som det är, att i Sverige krävs det lite planering. 
Man köper för "vanliga" priser på systembolaget, sen sitter man hemma och blir full(eller lite lullig eller vad som helst) och efter det, då går vi ut på puben och köper 1(!!!) öl, för det är det enda man har råd med. 

I Skottland funkar det lite annorlunda. Där går man ut på puben och köper massa öl till en billig peng, men det brukar nog sluta i att man lägger lika mycket pengar på en fylla i Glasgow som en fylla i Boden. Om man har planerat noga det vill säga. 

Ja, det här blev inte riktigt som jag tänkt mig. Jag hade inte tänkt skriva om alkoholens priser och diverse tillhörande spekulationer, men jag tänkte:äh, kör på, jag är ju inne i ett flow, så varför inte?

Med dom orden vill jag även säga Ta det lugnt med alkoholen i jul… Drick måttligt, då får man plats med mer julmat i magen. Man blir så mätt på julöl, det är ju inte värt det, att det tar upp extra utrymme som till exempel knäcken, julskinkan eller rödbetsalladen hade kunnat ta upp i stället. Knäck for the win. 
God Jul!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Ibland vill jag dela med mig av saker som händer i mitt liv, då skriver jag det här. Det kommer bara vara jätteintressanta inlägg. Så välkomna till min super-blogg.